Tieteiden talon historia, arkkitehtuuri ja taide

Tieteiden talon historia, arkkitehtuuri ja taide

Kuva
Kolme kuvaa talon historiasta.

Tieteiden talo on merkittävä osa Suomen koulutus- ja kulttuurihistoriaa

Tieteiden talon seinät kätkevät sisäänsä pitkän ajanjakson suomalaista koulutuksen ja tieteen historiaa. Arkkitehti Elsa Arokallion (1892–1982) suunnittelema koulurakennus valmistui kahdessa vaiheessa vuosina 1922 ja 1925. Rakennuttajana toimi opettaja Lisa Hagman (1882–1950), jonka Yksityisluokat-niminen koulu aloitti toimintansa rakennuksessa.

Yli 60 vuoden ajan Kirkkokatu 6:ssa sijaitseva rakennus oli opetuskäytössä, ensin kouluna ja myöhemmin Helsingin yliopiston luentotiloina, kunnes 1990-luvulla rakennus luovutettiin tieteellisten seurojen käyttöön. Nykyään rakennuksessa on sekä tiedetoimijoiden toimistoja että vuokrattavia tiloja.

1920-luvun klassismia edustavan rakennuksen arkkitehtoniset piirteet ovat säilyneet hyvin vuosikymmenten ajan. Rakennuttaja ja arkkitehti olivat kummatkin naisia, mikä oli omana aikanaan erityistä. Rakennus oli Arokallion läpimurtotyö, joka on edelleen yksi hänen tunnetuimmista suunnitelmistaan. Laaja kokoelma kuvanveistäjä Emil Cedercreutzin (1879–1949) töitä antaa talolle sen tunnetun ilmeen.

Satavuotisen historiansa aikana Tieteiden talo on juurtunut osaksi Kruununhaan kaupunkikuvaa ja se on tärkeä osa kaupunkilaisten yhteistä muistia. Tieteiden talo on yhä aktiivinen tieteen tekemisen kohtaamispaikka, minne jokainen on tervetullut!

Kuva
Mustavalkoinen kuva naisoletetusta henkilöstä, joka istuu suuren määrän kukkien keskellä vanhassa, arvokkaassa huoneessa.

Lisa Hagman 1920-luvulla kuvattuna. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Tieteiden talon historia kytkeytyy osaksi suomalaisen peruskoulutuksen ja koulurakentamisen historiaa. Opettaja Lisa Hagmanin (1882–1950) perustama Yksityisluokat-koulu oli aloittanut toimintansa muissa tiloissa, mutta siirtyi vuonna 1922 Kirkkokatu 6:n tontilla sijaitsevaan vanhaan puutaloon ja sen piharakennuksiin. 

Tätä ennen tontti ja sen rakennukset olivat olleet asuinkäytössä jo 1800-luvun alkupuolelta lähtien.

Hagmanin tavoitteena oli mahdollisimman pian rakennuttaa puurakennuksen tilalle uusi kivirakennus, mutta siihen ei ollut heti taloudellisia mahdollisuuksia. Puutalon ja piharakennuksen tilat olivat muutettavissa luokkakäyttöön, mutta juhla- ja voimistelusalia tarvittiin ripeästi. Hagman päätti rakennuttaa sen ensin.

Kuva
Kaksi naisoletettua henkilöä lähekkäin, ohuet tupakat käsissään.

Elsa Arokallio (vas.) ja Tieteiden talon aulatiloihin koristekuviointeja tehnyt Elsi Borg mahdollisesti 1920-luvulla. Kuva: Arkkitehtuurimuseon kokoelma.

Rakennuksen arkkitehti Elsa Arokallio (1892–1982) valmistui arkkitehdiksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1919. 

Arokallio teki merkittävän uran itsenäistyneen Suomen tärkeiden rakennustehtävien suunnittelijana, ennen muuta puolustuslaitoksen rakennusten ja koulujen parissa.

Arokallion muita tunnetuimpia töitä ovat Kauhavan silloisen Lentosotakoulun kasarmirakennukset, Porin Suomalainen yhteislyseo ja Simpeleen kirkko yhdessä arkkitehtikollega Elsi Borgin kanssa. Lisäksi Arokallio suunnitteli huonekaluja ja sisusti rakennuksia. Tieteiden talon alkuperäisen sisustuksen lisäksi hän on suunnitellut muun muassa Eduskuntatalon tiloja.

Kuva
Suuri joukko ihmisiä tummissa takeissaan pihalla kerääntyneenä tiilistä ja laudoista koostuvan rakennelman äärelle.

Päärakennuksen peruskivi laskettiin 17.4.1925. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Koulu rakennettiin kahdessa vaiheessa 1920-luvulla

Koulurakennus suunniteltiin ja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Punatiilinen juhla- ja voimistelusali nousi Kirkkokatu 6:n tontille touko–lokakuussa 1922.

Viisikerroksinen kadunvarsisiipi rakennettiin vanhan puutalon paikalle vuonna 1925. Päärakennuksen peruskivi laskettiin huhtikuussa 1925 ja harjakaisia vietettiin 19.6.1925.

Koulurakennuksen vihkiäisjuhlaa vietettiin 12.10.1925.

Vihkiäisistä kertovissa lehtijutuissa ihasteltiin koulun kauniita ja käytännöllisiä tiloja sekä vihkiäisten puheita ja musiikkiesityksiä. Rakennuksen vihkiäisjuhlassa olivat paikalla opetusministeri Emil Nestor Setälä, kouluhallituksen ylijohtaja Oskari Mantere sekä presidentinrouvat Relander ja Ståhlberg. Koulurakennuksesta teki poikkeuksellisen koulun naispuolinen johtaja sekä taloon Emil Cedercreutzin toteuttama reliefikoristelu.

Kuva
Mukulakivikatu, jonka reunalla pitkähkö puinen rakennus ja taustalla pilkottaa valkoisen kirkon torni.

Kirkkokatu 6 vuonna 1909 eli ennen uuden koulurakennuksen rakennustöitä. Yksityisluokat aloitti toimintansa tontilla sijainneessa vanhassa puutalossa vuonna 1922. Vuonna 1925 sen tilalle rakennettiin nykyinen Tieteiden talon rakennus. Kuva: Signe Brander / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Pitkä valkoisella liinalla päällystetty pöytä keskellä suurta salia, jonka lattia näyttää keskeneräiseltä, mutta seinällä on puolapuut. Pöydän ympärillä ihmisiä.

Päärakennuksen harjannostajaisia vietettiin juhlasalissa kesäkuussa 1925. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Suuren talon pääty ja talon ympärillä kauttaaltaan rakennustelineitä.

Koulu rakennusvaiheessa kesäkuussa 1925. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo. 

Kuva
Huone, jonka keskellä on pöytä ja tuolia, ikkunoiden alla sohva.

Opettajien huone toisessa kerroksessa vuonna 1926. Nykyisin sali on kokoustila. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Suuren rakennuksen pääty ja kadun puoleinen julkisivu, päädyssä kasvaa suuri puu.

Koulurakennus Kirkkokadun puolelta vuonna 1926. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Lapsia suuren rakennuksen sisäpihalla leikkimässä.

Koululaisia välitunnilla, 1930-luku. Kuva: Aarne Pietinen Oy / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Ylioppilaita valkoiset lakit päässään suuressa salissa.

Koulun ensimmäiset ylioppilaat vuonna 1927. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Mustavalkoinen, hieman eteerinen kuva juhlavan rakennuksen aulasta, jonne tulee valoa sivuilta.

Koulun ala-aula vuonna 1926. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kouluarkkitehtuurissa suosittiin 1920-luvulta 1930-luvulle saakka klassistista tyyliä. Klassiset muodot ja pyrkimys symmetriaan yhdistyivät funktionalismia enteilevään ajatukseen tilojen vaikutuksesta ihmiseen.

Kirkkokatu 6:n katujulkisivussa on pyritty symmetriaan. Kerrosten 1–4 keskiosan ikkunat muodostavat harmonisen ruudukon, joskin jokaisen kerroksen ikkunoiden kehyslistat ovat erilaiset. Alimman kerroksen ikkunoita on korostettu ja niiden yläpuolella on medaljongit. Julkisivu sulautuu hyvin Kruununhaan historialliseen arkkitehtuuriin.

Tilat on suunniteltu valoisiksi ja harmonisiksi. Rakennuksen sisätiloissa valoisaa kokonaisvaikutelmaa on täydennetty pintakäsittelyillä. Esimerkiksi sisäseinät on tehty töpäten kuultaviksi kalkkimaalipinnoiksi. Seinien sävyt vaihtelevat kevyesti siirryttäessä tilasta toiseen.

Erityisen huomionarvoisia tiloja ovat ensimmäisen kerroksen pääaula sekä pääportaikko. Pääaulaa reunustavat pilasterit ja kaariaukot, ja sementtimosaiikkilattian kuviointi toistaa tilan rytmiä. 

Arokallion arkkitehtikollega Elsi Borg (18931958) on tehnyt aulojen ja hallien ovien yläpuolelle koristemaalauksia, ja sisäkatoissa on valaisimien kohdilla vaihtelevia kattokoristeita. Alkuperäisiä Borgin 1920-luvulla toteuttamia koristemaalauksia on säilynyt aulassa juhlasalin ja entisen kirjastohuoneen, nykyisen WC-tilan ovien yllä. Myös toisessa kerroksessa sijaitsevan entisen opettajien huoneen oven yllä on säilynyt koristemaalaus.

Pääporras on säilynyt hyvin pitkälti alkuperäisessä 1920-luvun asussaan, ja sen seinillä on useita Cedercreutzin pronssireliefejä.

Tieteiden talon julkisivut ovat säilyneet hyvin alkuperäisessä asussaan. Viimeisimmässä peruskorjauksessa 2019–2022 tehdyillä muutoksilla on pyritty palauttamaan rakennus vielä lähemmäs sen alkuperäistä ilmettä. Sisätilat ovat säilyneet pitkän koulukäytön ja säästeliään korjaamisen ansiosta hyvin.

Rakennuksessa ei kuitenkaan ole säilynyt sen 1920-luvun irtokalusteita, jotka olivat myös Arokallion käsialaa.

Kuva
Suuren rakennuksen sisäpiha.

Koulu pihan puolelta vuonna 1926. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Vanhanaikaisia puisia pulpetteja, etuosassa suuri liitutaulu, viistoikkunoista tulee valoa.

Piirustussali vuonna 1926. Sali toimii nykyään kokoustilana nimellä Cedercreutz.

Kuva
Liikuntasali, seinustalla puolapuut, katosta roikkuu köysiä, etuosassa on lava,

Juhla- ja voimistelusali valmistui vuonna 1922. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Luokka, jossa on kiinteät puiset istuimet ja pöydät, seinällä liitutaulu ja etuosassa juhlava pöytä.

Luonnontieteiden oppisali ensimmäisessä kerroksessa. Nykyään tilassa toimii Tiedekahvila. Kuva: Eric Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.

Kuva
Miesoletettu henkilö vaaleassa löyhässä padassa, vieressä hevosveistos.

Emil Cedercreutz vuonna 1910. Kuva: Paul Heckscher / Museovirasto.

Tieteiden talossa on merkittävä kokoelma kuvanveistäjä Emil Cedercreutzin (1879–1949) taidetta. Cedercreutz lukeutui Lisa Hagmanin henkilökohtaisiin ystäviin sekä kuului koulun johtokuntaan ja takasi koulun toimintaa varten otettuja lainoja. Hagmanin ja Cedercreutzin ystävyyden kerrotaan alkaneen, kun hevosaiheistaan tunnettu taiteilija oli saanut pitää hevosiaan Hagmanin Kruununhaassa omistamassa tallissa. 

Koulun reliefikoristelu syntyi johtajaopettajan ja kuvanveistäjän läheisen yhteistyön tuloksena, ja reliefit sijoitettiin taloon ilman yhteistyötä talon arkkitehdin kanssa. Teokset eivät siis kuuluneet Arokallion arkkitehtoniseen suunnitelmaan. 

Taiteen taustalla oli kuitenkin yleisempi taidepedagoginen ajatus. Cedercreutz toimi Venny Soldan-Brofeldtin (1863–1945) aloitteesta perustetussa Taidetta kouluihin -yhdistyksessä. Yhdistyksen tavoitteena oli levittää taidetta Suomen kouluihin, ja luoda taidekasvatuksen avulla sukupolvi, joka oppisi "näkemään oikein". Ajatus perustui näkemykseen lasten välittömästä havaitsemisesta, jossa taiteen tunnesisällön tulisi olla suoraan saavutettavissa ja ravita lasten mielikuvitusta.  

Cedercreutz sijoitti kouluun paljon muiden töidensä luonnoksia ja jäljennöksiä. 

Kuva
Henkilö suojakäsineissä käsittelee työvälineellä reliefitaulun pintaa, reliefissä koiran kuva.

Emil Cedercreutzin reliefejä kunnostetaan viimeisimmän peruskorjauksen jälkeen.

Reliefien aihepiirinä koti, uskonto ja isänmaa

Reliefit tuovat talon interiööriin historiallista syvyyttä ja taiteellista arvoa, vaikka ne poikkeavatkin alkuperäisestä klassisistisesta tyylistä.

Cedercreutzin teosten aihepiiri ”koti, uskonto ja isänmaa” tulee vahvasti esille – aiheet vaihtelevat luonnon ja eläinten kuvauksesta työn, kodin ja isänmaan kuvauksiin sekä uskonnollisiin aiheisiin. Useammassa teoksessa käsitellään elämän eri vaiheita ja niiden symboliikkaa.

Suuri osa teoksista on käsitelty pronssipatinoimalla, ja ne on tehty kiinteäksi osaksi seinää. Valtaosa taiteilijan rakennukseen sijoittamista reliefeistä on edelleen alkuperäisillä paikoillaan.

Alkujaan rakennuksessa oli yhteensä 77 kipsireliefiä. Rakennuksen vuoden 1997 peruskorjauksen yhteydessä osa teoksista poistettiin ja lahjoitettiin Emil Cedercreutzin museoon Harjavaltaan.

Nykyään teoksia on rakennuksessa 67 kappaletta, joista 66 on reliefiä ja yksi pienoisveistos. Veistos sijaitsee seinäsyvennyksessä ensimmäisen ja toiseen kerroksen välitasanteella.

Reliefien kuvat: Arno de la Chapelle.

Kuva
Reliefi, jossa ruskealla taustalla valkoinen enkeli, joka pitää käsissään hedelmillä täytettyä torvea.

Enkeli ja runsauden sarvi (1. kerros, sisääntulo).

Kuva
Reliefi, jossa kynnetään maata hevosen vetämänä.

Peruna-aura (1. kerroksessa).

Kuva
Vaaleapintainen reliefi, jossa ihminen pitää lasta sylissään ja he katsovat toisiaan silmiin.

Äitiys, Ihmisen elämä -sarja (3. kerros).

Kuva
Ruskealla taustalla valkoinen enkeli, jonka kädessä on kasvi ja enkeli soittaa torvea.

Pasuunaa soittava enkeli (1. kerros, sisääntulo).

Kuva
Reliefi, jossa kaksi härkää ja ihminen.

Kaksi härkää ja nainen (5. kerros)

Kuva
Ruskeapintainen reliefi, jossa enkeli soittaa torvea, taivaalla tähti.

Pax Domini vobiscum (portaikko, 3. kerros).

Kuva
Mustavalkoinen kuva nuorehkoista ihmisistä, joilla tummat juhlavat vaatteet ja päässä musta valmistujaislakki.

Kuvateksti: Helsingin V Yhteiskoulun vanhat vuonna 1934. Kuva: Kuvaaja tuntematon / Helsingin kaupunginmuseo. 

Helsingin V Yhtenäiskoulu 1933–1935

Lisa Hagmanin Yksityisluokat joutuivat haastavaan tilanteeseen 1920-luvun lopulla, kun alkanut lama ja rakennushankkeen velat alkoivat rasittaa koulun taloutta. Yksityiskoulujen valtionavustusten supistuttua vuonna 1932 koulun toiminnasta kertyneet tulot eivät enää riittäneet kattamaan menoja. Edessä oli konkurssi ja koulu siirtyi valtion omistukseen.

Jotta koulutyötä pystyttäisiin jatkamaan, koulun opettajien ja oppilaiden vanhempien keskuudessa heräsi ajatus uuden koulun perustamisesta. Elokuussa 1933 uuden koulun kannatusyhdistys osti vanhan koulun kaluston ja vuokrasi koulurakennuksen käyttöönsä. Koulu jatkoi toimintaansa Kirkkokatu 6:ssa nimellä Helsingin V Yhteiskoulu.

Kuva
Luokallinen naisoletettuja nuoria, jotka istuvat pulpeteissa kirjat edessään.

Helsingin tyttölukion oppilaita kuvaamataidon luokassa vuonna 1960. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.

Syksyllä 1935 päätettiin koulun luovuttamisesta Helsingin tyttölukiolle, johon lukio muutti seuraavana kesänä. Muuton aikana lukion rehtori oli Eino Salokas (1887–1957), joka toimi rehtorina aina vuoteen 1954 asti. 

Salokas oli myös historiantutkija ja kirjailija, ja hän on kirjoittanut teoksen Helsingin tyttölukio – kertomus lukuvuosista 1939–1945, jossa hän kuvaa sota-aikaa, jolloin koulurakennus vaurioitui Helsingin pommituksissa. Tyttölukion toiminta oli sotavuosina katkonaista, ja rakennus vaurioitui Helsingin pommituksissa etenkin talven 1944 aikana. 

 

Helmikuun 26. ja 27. päivän välisenä yönä palopommi putosi Kirkkokatu 6:n tontin lounaiskulman piharakennukseen. Talonmiehen, vahtimestarin ja siivoojan asunnot raunioituivat täysin. Räjähdys aiheutti ikkunavaurioita myös päärakennukseen. Piharakennuksen jäänteitä siivottiin lähes koko lukuvuoden 1945–1946 ajan.

Vuonna 1973 Helsingin tyttölukio ja Helsingin tyttökoulu yhdistyivät Kruununhaan yhteislyseoksi, joka muutti osoitteeseen Liisankatu 13. Peruskoulujärjestelmään siirryttäessä vuonna 1977 yhteislyseo jakautui Kruununhaan yläasteeksi ja Kruununhaan lukioksi, nykyiseksi Sibelius-lukioksi.   

Kuva
Suuren rakennuksen kadunpuoleiset ovet ja oven yllä itsetehty banderolli, jossa lukee "Tätä taloa ei saa purkaa. Monitoimitila ja kirjasto Kruununhaan asukkaille."

Mielenilmaus kesällä 1975, jossa vedotaan rakennuksen säilyttämiseksi. Kuva: Eeva Rista / Helsingin kaupunginmuseo. 

Rakennus opetuskäytössä aina 1990-luvulle asti

Kirkkokatu 6:n koulurakennus siirtyi vuonna 1973 Helsingin yliopistolle, joka vuokrasi tilat luentosalikäyttöön. Vuonna 1975 Rakennushallitus teetti Pantterin korttelia, jossa myös Kirkkokatu 6 sijaitsee, koskevan käyttöselvityksen.

Vaihtoehtoina oli koulurakennuksen säilyttäminen ja purku uuden virastorakennuksen tieltä. Talo päätettiin säilyttää, ja samalla se myös osoitettiin suojeltavaksi.

Kuva
Paljon pöytiä valkoisine pöytäliinoineen, kukkia, juomaa, ihmisiä pöydässä, muutama ihminen puhuu mikkiin pöytien välissä.

Tieteiden talon harjannostajaiset peruskorjauksen aikaan lokakuussa 1996. Kuva: Pirjo Mäenpää.

Tieteellisten seurain valtuuskunnan tilana oli ollut valtuuskunnan alkuaikoina Pöllölän talo Kasarmikadulla (nykyinen Arkkitehtuurimuseo). Kun Eduskuntatalo valmistui vuonna 1931, valtuuskunta sai käyttöönsä tiloja Säätytalolta.

Kesällä 1991 valtioneuvosto päätti, että Säätytaloa käytettäisiin jatkossa ensisijaisesti valtion edustustilaisuuksiin, eivätkä tieteelliset seurat voisi enää käyttää sitä entisessä laajuudessa. Korvaavaksi tilaksi seurat saisivat Kirkkokatu 6:n koulurakennuksen.

Vanha koulurakennus peruskorjattiin perusteellisesti seurojen tarpeisiin sopivaksi.

Peruskorjauksen suunnittelijaksi valittiin myös Säätytalon peruskorjauksesta vastannut taiteen akateemikko, arkkitehti Vilhelm Helander (1941–2025) toimistoineen. Helander oli Suomen tunnetuin rakennusperinnön suojelija ja asiantuntija. Tieteiden talon peruskorjauksen lähtökohtana oli rakennuksen alkuperäinen asu. 

Merkittävimmät muutokset rakennuksen päätiloissa liittyivät hissin ja uuden poistumistieportaan rakentamiseen. Siipirakennuksessa sijaitseva voimistelu- ja juhlasali kunnostettiin pääauditorioksi. Suuren muutoksen kokivat myös rakennuksen katto- ja seinäpinnat, joiden alkuperäiset pinnat oli jossain kohtaa historiaa maalattu piiloon.

Vuonna 1997 talo avattiin virallisesti Tieteiden talona.

Kuva
Kolme kuvaa, jossa Tieteiden talo eri käytössä.

Tieteiden talo on palvellut tieteen puolesta toimivia käyttäjiään pian 30 vuoden ajan

Vuodesta 1997 alkaen Tieteiden talo on toiminut vilkkaana tieteellisten seurojen ja tieteen asiantuntijoiden keskuksena. Se on tarjonnut puitteet monenlaisille tieteellisille tapahtumille, kuten seminaareille, konferensseille ja kokouksille, ja talo on ollut tärkeä kohtaamispaikka tutkijoille ja tieteen harrastajille.

Vuodesta 2022 alkaen Tieteiden talo on ollut tieteen asiantuntijoiden toimisto, kun Tieteellisten seurain valtuuskunnan, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan ja Tutkimuseettisen neuvottelukunnan toimistot muuttivat talon kolmanteen ja neljänteen kerrokseen. 

Henkilöstölle rakennettiin toimistotilat vuoden 2021–2022 peruskorjauksen yhteydessä. Lisäksi siipirakennuksen toimistotilat remontoitiin Suomalais-Ugrilaisen Seuran, Suomen Historiallisen Seuran ja Suomen Sukututkimusseuran käsikirjaston käyttöön. 

Uusimmassakin peruskorjauksessa lähtökohtana oli rakennuksen alkuperäisen arkkitehtuurin ja ilmeen kunnioitus.

Nykyään Tieteiden talo tarjoaa tiloja enenevissä määrin myös muille toimijoille erilaisten kokousten ja tapahtumien järjestämiseen.